חיפוש

4 שלבים ביצירת יהלום מעבדה מושלם

יהלומים עולים לכדי חומר גלם המעטר תכשיטים רבים.

עם זאת, יהלום נחשב לחומר גלם איכותי שבשל ביקושו הפופולרי אין כבר ניתן למצוא אותו רק בצורתו הטבעית.

יש קולות הטוענים כי יהלומי טבעיים עדיפים על יהלומי מעבדה בהיותם מעידים על יוקרה, אם כי אין כך הדבר.

ליהלומי מעבדה יתרונות רבים הגוברים על אלו של יהלומים טבעיים.

כך לדוגמא, יהלומי המעבדה זולים משמעותית מיהלומים טבעיים ואף בעלי מראה זהה כמעט לחלוטין.

לפיכך, התמורה שמקבלים בעד עלותם הופכת את קנייתם למשתלמת וכדאית.

 

שלבי יצירת יהלומי מעבדה

יצירת יהלומי מעבדה לוקחת חלק במעבדה ייעודית והליך זה כולל שני שלבים עיקריים.

 

יצירת היהלום

החומר ממנו עשויים יהלומים אלו הינו פחמן אשר מתאפיין בהיותו חומר נפוץ המצוי בחומרים אורגניים רבים. חומר זה הוא הבסיס לחומרים מלאכותיים נוספים רבים, אם כי דרך השימוש בו במסגרת הליך יצירת היהלומים שונה במהותו. זאת היות והפחמן המרכיב את היהלום נדרש להיות דחוס יותר מהרגיל.

 

ייצור בשיטת HPHT

בכדי להתחקות אחר התהליך שמביא ליצירת היהלום הטבעי, במסגרתו הפחמן שרוי בלחץ אטמוספרי המוכר בחוזקו, הפחמן ממוקם בתוך מכונה ייעודית כאשר זו מפעילה על גביו לחץ נכבד.

מכונה ייעודית זו נקראת מכבש בוכנה כאשר בתוכה הפחמן משנה את המבנה האטומי שלו למבנה של שריג, המבנה בו מצוי היהלום. שינוי זה מתאפשר לאור הלחץ הנכבד  ואף גם לנוכח הטמפרטורה הגבוהה המצויה במכונה, טמפרטורה הנוצרת על ידי זרם חשמלי העובר בפחמן.

עם זאת, אחד ההבדלים בין הליך המעבדה להליך הטבעי הינו כי הראשון קצר יותר. קיצור ההליך מתאפשר לאור העובדה שהמכונה יוצרת תנאים קיצוניים אף יותר מאלו הקיימים בטבע.

 

ייצור בשיטת CVD

במסגרת שיטה זו חל אידוי של תערובות גזים המכילות אטומי פחמן, כאשר ייחודיות השיטה הינה כי זו מאפשרת ליצור יהלומים גדולים. גם בשיטה זו נדרשת טמפרטורה גבוהה מאוד, כאשר זו עומדת על כ800 מעלות צלזיוס. לצד דברים אלו, הליך יצירת היהלומים בשיטת האידוי גם קצר יותר מזה החל בטבע, הרי שמטרת יצירת יהלומי מעבדה היא בן השאר ליצור יהלומים כמעט זהים לטבעיים בזמן קצר משמעותית. עם זאת, אחד היתרונות של שיטה זו הינו כי במסגרתה ניתן לשלוט בכמות הרעלים הנפלטים מהתהליך.

 

ליטוש וחיתוך התוצר

ההליכים הללו משפיעים באופן מהותי על מראה יהלום המעבדה. מה גם שמדובר בהליך אשר גם יהלום טבעי עובר בכדי שיהיה ראוי לשם שיבוצו בתכשיט. במסגרת שלב זה חלה התמקדות בעיצוב היהלום הן מבחינת צבעו, שקיפותו, דרגת הניקיון שלו ודרגת החזר האור שלו. בהמשך לכך, לאורך הליך הליטוש והחיתוך היהלום אף גם מקבל את צורתו הסופית כאשר מסירים ממנו חלקים פחות יציבים.

אם מידע זה אף העצים את רצונכם לרכוש מתנה יפה לאדם אותו אתם אוהבים, מתנה אשר מכילה יהלום מעבדה – רכשו עכשיו יהלומי מעבדה!

 

ניצוץ

אולי תאהבו גם את